Taiteiden tiedekunnan näyttelyt elokuussa

12.8.2013 15:46

Taiteiden tiedekunnan Kajo-gallerioissa on esillä Ritva Kuusiston kivi- ja lumiaiheisia öljy- ja akvarellimaalauksia, Ritva Heiskasen vesiaiheisia öljyvärimaalauksia sekä Eila Puhakan maalauksia karhun matkasta talviuneen. Näyttelyt ovat avoinna 12.–29. elokuuta. Valo- ja Katve-gallerioissa Arktikum-talossa jatkaa laaja kansainvälinen nykytaiteen näyttely X-Border 6. lokakuuta saakka.

Ritva Kuusisto: Kivenkukkia
Avoinna ma–pe 8–15, la–su ja arkipyhinä suljettu

kuusisto_riekonmarjat_web.jpg
Ritva Kuusisto, Räiskyvät riekonmarjat, 2013, öljyväri, 90x70. Kuvaaja: Lasse Vitikka

Ritva Kuusiston näyttelyn teemoina ovat kivet ja lumi. Maalauksissaan hän on käyttänyt öljy- ja akvarellivärejä. Aiheet hän on kuvannut itse luonnosta.

– Vastakohtina eloton kivi ja elävä kasvi ovat minulle haastava yhdistelmä. Luonnonvoimat muokkaavat kiven pintaa ja yllättäen siihen kasvaa kaunista kasvillisuutta. Kiviä on jalkojen alla ja tähtinä taivaalla. Kallio on maiseman selkäranka ja luusto, Kuusisto sanoo.

Ritva Kuusisto (s. 1940) on suorittanut taiteen perusopinnot Lapin yliopiston avoimessa yliopistossa 2007–2008 ja jatkanut sen jälkeen kuvataiteen aineopintoja Lapin yliopiston avoimessa yliopistossa. Näyttely on hänen kuvataiteen aineopintojensa lopputyö.

Lisätiedot:
Ritva Kuusisto, p. 0400 690 534, ritva.kuusisto (at) netti.fi

Ritva Heiskanen: Virta – veden äärellä
Avoinna ma–pe 8–15, la–su ja arkipyhinä suljettu

Ritva Heiskasen öljyvärimaalaukset kuvaavat hänelle merkityksellisiä vesielementtejä: jokea ja järveä.

– Jokiaiheet palauttavat minut muistoissa lapsuuteni kasvuympäristöön Ounasjoen rantamaisemiin. Mielessäni joki on elävä virta, joka on aina liikkeellä. Tyynen ja rauhoittavan järvimaiseman vaikutuksesta olen voinut nauttia kesäpaikassamme.

Maalauksissaan Heiskanen nostaa veden etusijalle vastakohtana sille, että se on taiteessa yleensä taustalla. Veden heijastumia, valoa ja valoisuutta hän kuvaa impressionistista tyyliä tavoitellen.

Ritva Heiskanen on harrastanut kuvataidetta liki kymmenen vuotta. Vuodesta 2007 alkaen hän on opiskellut Lapin yliopiston avoimessa yliopistossa kuvataiteita ja suorittanut kuvataiteen perusopinnot 2008, taidehistorian perusopinnot 2010 ja nyt kuvataiteen aineopinnot 2013. Näyttely on hänen kuvataiteen aineopintojensa lopputyö.

Lisätiedot:
Ritva Heiskanen, p. 0400 692 837, ritva.heiskanen (at) pp2.inet.fi

Eila Puhakka: Karhun taival talviuneen
Avoinna ma–pe kello 8–15, la–su ja arkipyhinä suljettu

puhakka_karhu_web.jpg
Eila Puhakka: Talven vainu, 2013, akryyli pellavalle, 45 cm x 125 cm

Suhde Lapin luontoon on aina ohjannut Eila Puhakan esteettisiä elämyksiä. Tämä näkyy myös Karhun taival talviuneen -näyttelyssä. Syksyllä 2012 kohdatut tuoreet karhunjäljet houkuttivat Puhakan seuraamaan karhun kulkua kohti talven lepopaikkaa. Pesäpaikkaa ei löytynyt, mutta löytyi runsaasti muita moniaistisia havaintoja.

Näyttelyn teokset on maalattu akryyliväreillä jättäen luonnon pellavakuitua osittain näkyville. Näyttely on Puhakan kuvataiteen aineopintojen lopputyö Lapin yliopiston avoimeen yliopistoon.

Galleriat Valo ja Katve 1 ja 2

X-Border

19.6.–6.10.2013
Arktikum-talo, Pohjoisranta 4, Rovaniemi
Avoinna:
19.6–31.8.2013 ma–su kello 9–18
1.9–6.10.2013 ti–su kello 10–18, ma suljettu

Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan Valo- ja Katve-gallerioissa Arktikum-talossa on esillä 6. lokakuuta saakka laaja kansainvälinen nykytaiteen näyttely X-Border.

Taidetoiminnan amanuenssi Leila Lipiäinen, p. 040 484 4417, leila.lipiainen (at) ulapland.fi
Kuraattori Pilvi Keto-LeBlanc, pketo (at) ulapland.fi
X-Border-biennaalin verkkosivut