Pohjois-Suomen toinen biennaali Lumipalloefekti 2

9.6.2014 9:38

Joka toinen vuosi järjestettävä pohjoisen taiteen katselmus Lumipalloefekti 2 esittää monimuotoisen otoksen tämänhetkisestä pohjoisesta nykytaiteesta. Näyttelyssä on mukana myös useita taiteilijoita Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnasta. Näyttely on esillä Korundissa sekä galleria Valossa Arktikum-talossa 12.6.–28.9.2014.

Näyttelyn kuraattorina toimii helsinkiläinen FM Laura Köönikkä.

– Näyttelyyn valitsemani teokset kuvaavat mielestäni nykytaiteen tilaa hienosti. Kokonaisuudessa yhdistyvät niin huumori, herkkyys, kantaaottavuus kuin erilaiset yksittäiset teemat, kuten luonto, rakkaus ja ihmisyys. Näyttelyvieraan toivon löytävän teoksista kosketuspintaa, joka puhuttelee – riippumatta näyttelyssä kävijän tai teoksen synnyin- tai asuinpaikasta, Laura Köönikkä sanoo.

Näyttelyyn tarjosi teoksiaan yhteensä 153 taiteilijaa, joista kuraattori on valinnut näyttelyyn 56 taiteilijaa. Taiteiden tiedekunnasta mukana ovat:

Merja Briñón, jatko-opiskelija
Tom Engblom, lehtori
Panu Johansson, opiskelija
Pilvi Keto-LeBlanc, opiskelija
Ninni Korkalo ja Tuomas Korkalo, opiskelijoita
Kalle Lampela, yliopistonlehtori
Leila Lipiäinen, amanuenssi
Marjo Pernu, yliopisto-opettaja
Minna Rainio, jatko-opiskelija
Elina Sipilä, jatko-opiskelija
Antti Stöckell, yliopisto-opettaja

Lisäksi näyttelyyn on valittu useita taiteiden tiedekunnasta valmistuneita.

Jenny ja Antti Wihurin rahasto lahjoittaa WihuriEfekti-taidepalkinnon yhdelle näyttelyssä mukana olevalle taiteilijalle. Palkittavan valitsevat rahaston taiteelliset asiantuntijat. Palkinnon saaja julkaistaan näyttelyn avajaisissa Korundissa 11.6. klo 19.00.

Rovaniemen taidemuseo tuottaa näyttelyn yhteistyössä pohjoisten taidemuseoiden sekä Taiteen edistämiskeskuksen Lapin sekä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun aluetoimipisteiden kanssa. Vuonna 2012 biennaalin järjesti Oulun taidemuseo, ja vuonna 2016 näyttelyn järjestävät yhteistyössä Kemin taidemuseo ja Aineen taidemuseo.

Riitta Kuusikko, Rovaniemen taidemuseo, riitta.kuusikko (at) rovaniemi.fi, p. 016 322 2820016 322 2820
Petteri Putkinen, Taiteen edistämiskeskus, Lapin toimipiste, petteri.putkinen (at) minedu.fi, p. 0295 330 8530295 330 853
Laura Köönikkä, Finnish Art Agency, laura (at) finnishartagency.com, p. 050 533 0509050 533 0509