Kajo-gallerioiden näyttelyt 31.3.–24.4.

31.3.2014 10:20

Taiteiden tiedekunnan Kajo-gallerioissa on esillä kolmen opiskelijan – Marianna Mörtin, Iiro Aution ja Jenna Ihalaisen – töitä 31.3.–24.4.2014.

Marianna Mört:
Katseessa
31.3.–24.4.2014
Avoinna ma–pe 7.30–19, la 8.00–15.008.00–15.00, sunnuntaisin, arkipyhinä ja 18.–21.4. suljettu

Marianna Mört: Marika, 2014, öljyväri

Marianna Mörtin näyttely koostuu realistisella tyylillä ja öljyväritekniikalla maalatuista muotokuvista, joissa malleina ovat olleet Mörtin naispuoliset ystävät.

Näyttelyn pääosassa ovat katseet. Muotokuvien mallit katsovat katsojaansa suoraan silmiin. Työt on aseteltu näyttelytilaan siten, että tilan ollessa tyhjänä teosten henkilöt katsovat toisiaan silmiin. Vierailijan mennessä tilaan katseet kohdistuvat häneen. Katseiden tulkinta on vapaata, ja kukin katsoja kokee ne omalla tavallaan: ylimielisinä, lempeinä, rohkaisevina, neutraaleina...

Marianna Mört opiskelee graafisen suunnittelua Lapin yliopistossa. Näyttely on osa Mörtin kuvataiteen sivuaineopintoja.

Marianna Mört, mmort (at) ulapland.fi

Iiro Autio:
Lautturit
Näyttelyn avajaiset maanantaina 31.3.2014 kello 18.00

Iiro Aution teos Lautturit-näyttelystä 31.3.-24.4.2014

Iiro Aution näyttely esittelee erilaisia kuoleman personifikaatioita, joihin ihmiset ovat uskoneet, sekä uskomuksia kuolleiden kohtalosta.

Aution mukaan kuolema on taiteellisena teemana kiehtova, koska on olemassa niin monenlaisia käsityksiä siitä, mitä tai millainen kuolema on. Näyttely kuvaa synkkää aihettaan vahvasti, mutta teoksissa on nähtävissä myös muita vivahteita, jotka voivat muuttaa käsitystä poismenosta.

Iiro Autio opiskelee graafisen suunnittelua Lapin yliopistossa. Näyttely on osa hänen opintojaan, ja se on hänen ensimmäinen yksityisnäyttelynsä.

Iiro Autio, iautio (at) ulapland.fi

Jenna Ihalainen:
Kulutan siis olen
31.3.–24.4.2014

Jenna Ihalainen käsittelee näyttelyssään länsimaista kulutuskulttuuria ja nykyihmisen paikkaa markkinatalouden osana.

– Koen, että tavaroita ei enää käytetä tarpeeseen vaan identiteetin rakentamiseen. Kuluttamalla rakennettu identiteetti muotoutuu pinnalliseksi ja halpatuotantoa käyttävien suuryritysten kontrolloimaksi. Yksittäisiin esineisiin liittyvä arvo tuntuu katoavan, kun tavaran vyöry on niin valtava. Henkistä tyhjyyttä yritetään paikata ostamalla lisää tavaraa, joka halutaan mahdollisimman nopeasti ja edullisesti. Vaikuttaa siltä, että meidän halutaan elävän kollektiivisessa harhassa, jossa olemme olemassa vain kuluttamisen kautta, Ihalainen pohtii.

Näyttely rakentuu installaatiosta, joka on tehty pääosin kierrätysmateriaaleista. Installaation kuuluu puulevyistä ja kierrätysjätteestä rakennettu jätekuutio-lahjapaketti, muovilevylle tehty maalaus sekä lattialle sijoitettu pehmoveistos.

Jenna Ihalainen opiskelee viidettä vuotta kuvataidekasvatusta Lapin yliopistossa. Näyttely on osa hänen kuvataiteen sivuaineopintojaan. Ihalainen on aiemmin valmistunut kuva-artesaaniksi Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksesta, ja hänellä on kuvataiteilijan opintoja myös Kankaanpään taidekoulusta. Aiemmin Ihalainen on työskennellyt pääosin maalaten ja hänellä on ollut sekä yksityis- että ryhmänäyttelyitä.

Jenna Ihalainen, jihalain (at) ulapland.fi