Kajo-gallerioiden näyttelyt 23.9.–9.10.2014

19.9.2014 12:53

Taiteiden tiedekunnan Kajo-gallerioissa on esillä 23.9.–9.10.2014 muotoilualojen uusien opiskelijoiden tulkintoja arktisesta muotoilusta sekä Iiris Tuiskun valokuvia luonnosta ja minuudesta.

Galleriat Kajo 1 ja Kajo 2

Minä arktisena muotoilijana
Taiteiden tiedekunnan muotoilualojen uudet opiskelijat esittäytyvät näyttelyssä
23.9.–9.10.2014
Näyttelyn avajaiset maanantaina 22.9.2014 klo 15–17
Lapin yliopisto, taiteiden tiedekunta, Rotko, Siljotie 2, Rovaniemi
Avoinna ma–pe 7.30–19, la 8.00–15.00, sunnuntaisin ja arkipyhinä suljettu.

Ikkunaruudukko (työnimi). Essi Matero, Essi Moilanen, Ella Jokinen, Akseli Korpioksa, Venla Kiilakoski ja Noora Kotajärvi. Teos näyttelystä Minä arktisena muotoilijana, Kajo 1 ja 2, Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta, 23.9.–9.10.2014

Kansantaru revontulien synnystä, lumi ja jää innoittivat uusia muotoilualojen opiskelijoita taiteiden tiedekunnan ensimmäisellä kurssilla. Pohjoisuus näyttäytyy uusille tulokkaille vahvoina väreinä ja vastakkaisina muotoina. Omaa identiteettiä ja tavoitteita suunnittelijana ilmaistaan visuaalisin keinoin. Tekijät pohtivat, mitä arktinen muotoilu on – tai onko sitä.

Näyttely jakaantuu kahteen galleriatilaan. Esitykset toteutettiin ryhminä, ja kunkin ryhmän yksittäisiä teoksia yhdistää sisällöllinen teema.

Kurssin harjoitustyön tavoitteena oli orientoida opiskelijat monialaiseen yhteistyöhön. Mukana olivat opiskelijat kaikista muotoilualojen koulutusohjelmista, jotka ovat audiovisuaalinen mediakulttuuri, graafinen suunnittelu, sisustus- ja tekstiilimuotoilu, vaatetussuunnittelu ja teollinen muotoilu.

Arktiset tunnelit. Samuli Kokko, Visa Kurttila, Maija Laitinen, Sini Mestari, Eveliina Ollila ja Otto Vainio. Teos näyttelystä Minä arktisena muotoilijana, Kajo 1 ja 2, Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta, 23.9.–9.10.2014

Lisätietoja:

Yliopistonlehtori Heidi Pietarinen
heidi.pietarinen (at) ulapland.fi
P. 040 ‬484 4401

Galleria Kajo 3

Iiris Tuisku
GAME
23.9.–9.10.2014
Näyttelyn avajaiset maanantaina 22.9.2014 klo 18
Lapin yliopisto, taiteiden tiedekunta, Rotko, Siljotie 2, Rovaniemi
Avoinna ma–pe 7.30–19, la 8.00–15.00, sunnuntaisin ja arkipyhinä suljettu.

Iiris Tuisku, digitaalinen valokuva, toinen osa Game diptyykistä, 200 x 167 cm. Iiris Tuiskun GAME-näyttely Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan Kajo 3 -galleriassa 23.9.–9.10.2014
Iiris Tuisku, digitaalinen valokuva, toinen osa Game diptyykistä, 200 x 167 cm

Iiris Tuiskun valokuvanäyttely on tutkimus luonnosta ja minuudesta. Tarkastelun kohteena on niiden suhde tai sen olemattomuus – mikä niitä yhdistää vai yhdistääkö mikään?

Ihmisen yksilöllisyys ja yhteys luontoon vuorottelevat ajatuksissa, kuten ne vuorottelevat tämän päivän mediassakin. Toisinaan luonto on jumalallinen ja toisinaan sitä on oma keho. Slow life -suuntaukset kilpailevat kuluttamiseen tähtäävän suorittamisen kanssa, samoin kuin ihmisen on pitkään ajateltu kilpailevan luonnon kanssa. Mutta onko luonnolla enää sijaa tässä pelissä?

Näyttelyssä nähtävä valokuvaustekniikka on uusi. Tuisku kuvaa Game Boy -käsikonsoliin liitetyllä kameralla ja tulostaa kuvat laitteeseen kuuluvalla tulostimella kuittipaperille. Rakeiset miniatyyrikuvat saavat uuden ulottuvuuden taiteilijan suurentaessa niitä. Tekniikasta puuttuu tämän päivän valokuvalle ominainen terävyys, ja aihe korostuu, kun kuvat lähestyvät abstraktia.

LaY/Viestintä/SV