Kajo-gallerioiden näyttelyt 13.–31.10.2014

10.10.2014 15:18

Taiteiden tiedekunnan Kajo-gallerioissa on esillä 13.–31. lokakuuta Mirka Seppälän piirustuksia ja maalauksia sekä Anna Josefina Nikkilän abstrakteja valokuvia.

Mirka Seppälä:
Väärin koettu elämä
13.–31.10.2014
Näyttelyn avajaiset maanantaina 13.10.2014 klo 18
Avoinna ma–pe 7.30–19, la 8.00–15.00, sunnuntaisin ja arkipyhinä suljettu.

Mirka Seppälä käsittelee kuivapastellipiirustuksissaan sekä eri tekniikoin tehdyissä maalauksissaan väärin koettua elämäänsä. Värikylläiset työt ovat syntyneet keskellä murrosvaihetta. Niissä voi nähdä oman äänen, paikan ja ilmaisun hitaan löytymisen prosessin. Teoksia tehdessä Seppälä on piirtänyt näkyviin kadoksissa olleen minuutensa rajoja.

Mirka Seppälä on opiskellut kuvataidekasvatusta Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa vuodesta 2006. Hän on opiskelijana myös Itä-Suomen yliopiston teologisessa tiedekunnassa. Pian kuvataiteen ja uskonnon opettajaksi valmistuva Seppälä on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta, pienestä maalaispitäjästä, suuresta perheestä. Rovaniemen ja Joensuun lisäksi Seppälä on opiskellut Helsingissä ja Unkarissa. Näyttely on osa Seppälän kuvataiteen aineopintoja Lapin yliopistossa.

Mirka Seppälä, miseppal (at) ulapland.fi

Anna Josefina Nikkilä:
Todellisuus pakenee
Abstrakteja valokuvia
13.–31.10.2014
Näyttelyn avajaiset maanantaina 13.10.2014 klo 18
Avoinna ma–pe 7.30–19, la 8.00–15.00, sunnuntaisin ja arkipyhinä suljettu.

Anna Josefina Nikkilä, Nimetön (sarjasta Todellisuus pakenee), 2014, digitaalinen valokuva, 15 x 21,3 cm. Teos näyttelystä Todellisuus pakenee. Esillä Galleria Kajo 2, 13.-31.10.2014.

Anna Josefina Nikkilän näyttely koostuu abstrakteista valokuvista, joiden kautta hän pohtii todellisuuden ilmenemistä ja merkityksiä. Nikkilä asettaa kuvissaan fyysisen maailman taka-alalle, ja sen tilalle astuvat erilaiset mielikuvat. Kuvat haastavat kysymään, mitä todellisuus oikeastaan on. Kuuluuko siihen ainoastaan se, mitä voimme nähdä ja koskettaa, vai myös muistot, tuntemukset ja ajatukset, joita emme aineellisesti pysty kokemaan?

– Abstrakti kiehtoo minua muun muassa siksi, ettei se rajoita mielikuvitusta tai katsojan yksilöllisiä kokemuksia samalla tavalla kuin esittävä kuva, vaan jättää enemmän varaa tulkinnoille. Tärkeäksi nousee ennen kaikkea tunne, joka kuvasta välittyy. Muodot, varjot ja värit muodostavat puhtaan esteettisen kokemuksen. Samalla haastetaan perinteinen käsitys valokuvauksesta todellisuuden suorana kuvaajana, Nikkilä sanoo.

Esillä olevia teoksia ei ole nimetty, vaan Nikkilä jättää sen katsojan tehtäväksi.

– Valokuvauksessa olen asettanut itselleni säännöksi sen, että kuvaan mieluummin hyviä kuvia huonolla kameralla kuin huonoja kuvia hyvällä kameralla. Sen vuoksi näyttelyn kuvat on otettu vanhalla digipokkarikameralla, Nikkilä kertoo.

Anna Josefina Nikkilä opiskelee kuvataidekasvatusta Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa viidettä vuotta. Näyttely on hänen valokuvauksen sivuaineopintojen lopputyö.

Anna Josefina Nikkilä, annikkil (at) ulapland.fi